Home » Informatie » verzendmethode

Ontvangen:

Track & Trace

Volg uw pakket of aangetekende brief op elk moment

Track & Trace is een handige manier om uw zending met barcode online te volgen. Het enige wat u nodig heeft is de barcode en de postcode van u als ontvanger. Ook als verzender volgt u uw zending eenvoudig online of met de PostNL App.

Hoe werkt het?

Zodra u een barcode heeft, kunt u de zending online volgen of met de PostNL App. Als de dag waarop wij de zending aanbieden bekend is, tonen we deze dag. Ook geven we aan hoe laat we de zending bezorgen (indien mogelijk).

Pakket of aangetekende brief volgen (met Track & Trace)

U volgt uw zending eenvoudig online in vier stappen:

  1. Zorg dat u de barcode van uw zending bij de hand heeft. U vindt die code op het verzendbewijs of bijvoorbeeld in de e-mail van de online winkel waar u een aankoop hebt gedaan.

  2. Vul de barcode in. Dit nummer begint meestal met '3S' of '2S' en bevat verder een combinatie van cijfers en letters. Typ de barcode in zonder spaties.

  3. Vul de postcode van de ontvanger in.

  4. Klik op 'Zoeken'. De informatie over de locatie van uw zending verschijnt nu op uw scherm.


Uw internationale zending volgen

Wilt u een zending volgen naar het buitenland? Dan kunt u via de website van International Parceltracking uw zending opzoeken. Selecteer het land van bestemming en vul de barcode in. Vervolgens klikt u op ’Vind pakket‘. De informatie verschijnt nu op uw scherm. 

Heeft u geen resultaat gevonden? In veel gevallen is uw zending gewoon aangekomen. PostNL is voor de Track & Trace-gegevens afhankelijk van gegevensuitwisseling met onze internationale partners. Zij zijn niet altijd in staat om de bijbehorende Track & Trace-gegevens (tijdig) door te geven.

Zelf uw bezorgtijd of -plaats kiezen

Komt de bezorging niet goed uit? Kies dan zelf waar en wanneer u uw pakket wilt ontvangen. U ziet de mogelijkheden voor het wijzigen van de bezorging in de Track & Trace omgeving.

U kunt kiezen voor:

  • bezorging op een ander moment (overdag of ‘s avonds).

  • bezorging bij uw dichtstbijzijnde PostNL-locatie.

Zodra wij uw pakket hebben ontvangen van de afzender (meestal in de avond), kunt u uw keus aan ons doorgeven. Dit kan tot uiterlijk 6:00 uur s’ ochtends op de dag van bezorging.

Bezorger gemist?

Als u niet thuis bent probeert de bezorger het pakket eerst af te geven bij de buren. Lukt dit niet, dan laat de bezorger een bericht voor u achter. We komen standaard de volgende werkdag nogmaals langs met uw pakket. U kunt ook zelf een tijd- of plaats kiezen na de eerste keer. Dit kan met de code op het bericht die de pakketbezorger achterlaat. U kunt uw keus tot 22:00 uur aan ons doorgeven.

Lukt het ook de tweede keer niet om uw pakket te bezorgen? Dan bewaren we het voor u op een PostNL-locatie bij u in de buurt. U heeft dan twee weken de tijd om het pakket op te halen. Daarna sturen we het terug naar de afzender.

Vergeet niet om een geldig legitimatiebewijs mee te nemen als u uw pakket ophaalt, anders mogen wij het pakket niet aan u meegeven.

Track & Trace: ook voor internationale post

Track & Trace wordt door meerdere landen ondersteund. Wilt u weten of uw land van bestemming deze optie aanbiedt? Bekijk de landenlijst Track & Trace.


  1. De ondernemer zal de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht nemen bij het in ontvangst nemen en bij de uitvoering van bestellingen van producten en bij de beoordeling van aanvragen tot verlening van diensten.
  2. Als plaats van levering geldt het adres dat de consument aan de ondernemer kenbaar heeft gemaakt.
  3. Met inachtneming van hetgeen hierover in artikel 4 van deze algemene voorwaarden is vermeld, zal de ondernemer geaccepteerde bestellingen met bekwame spoed doch uiterlijk binnen 30 dagen uitvoeren, tenzij een andere leveringstermijn is overeengekomen. Indien de bezorging vertraging ondervindt, of indien een bestelling niet dan wel slechts gedeeltelijk kan worden uitgevoerd, ontvangt de consument hiervan uiterlijk 30 dagen nadat hij de bestelling geplaatst heeft bericht. De consument heeft in dat geval het recht om de overeenkomst zonder kosten te ontbinden en recht op eventuele schadevergoeding.
  4. Na ontbinding conform het vorige lid zal de ondernemer het bedrag dat de consument betaald heeft onverwijld terugbetalen.
  5. Het risico van beschadiging en/of vermissing van producten berust bij de ondernemer tot het moment van bezorging aan de consument of een vooraf aangewezen en aan de ondernemer bekend gemaakte vertegenwoordiger, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.