Home » Informatie » Betaalmethodes

Informatie over betaalmethodes

iDEAL

Wat is iDEAL?

iDEAL is de meest gebruikte betaalmethode in Nederland. Minstens 60% van de Nederlandse shoppers gebruikt het voor het betalen van hun online aankopen. Het is een betrouwbare en makkelijke online betaalmethode die veel vertrouwen geniet. Consumenten maken geld over vanaf hun eigen rekening, via het online bankproduct van hun eigen bank. Dit garandeert een succesvolle betaling die niet teruggedraaid kan worden door de klant. De bank van de klant garandeert verder de veiligheid van de transactie.

iDEAL is naadloos geïntegreerd met de online bankomgevingen van de 10 grootste Nederlandse consumentenbanken. Klanten van deze banken kunnen gebruikmaken van de online bankproducten om betalingen te voldoen. Deelnemende banken zijn ABN AMRO, ASN Bank, bunq, Handelsbanken, ING, Knab, Rabobank, RegioBank, SNS Bank, Triodos Bank en Van Lanschot Bankiers.

Het gebruik van deze betaalmethode verspreidt zich ook steeds meer buiten e-commerce toepassingen. Online facturatiesoftware verstuurt steeds vaker een iDEAL-betaallink mee zodat betalingen direct voldaan kunnen worden. Goede doelen implementeren iDEAL om donaties te accepteren.

Sinds de introductie in 2005 zijn meer dan een miljard transacties verwerkt via iDEAL en hebben ruim 100.000 webshops en andere organisaties het al geïmplementeerd als betaalmethode.

Hoe werkt iDEAL?

Klanten betalen vanuit de online bankomgeving van hun eigen bank. De veiligheid van de transactie wordt gegarandeerd door de bank van de klant. In onze checkout kiezen klanten voor iDEAL en hun bank. Hierna worden ze doorgestuurd naar de online bankomgeving van hun bank en gevraagd in te loggen. Het bedrag dat overgemaakt moet worden en verdere betaalgegevens zijn al ingevuld, de klant hoeft de betaling alleen te bevestigen. Wanneer dit gedaan is, bevestigt de bank de betaling direct en wordt de klant teruggestuurd naar de webshop. De winkelier kan de bestelling direct verwerken, want de betaling is gegarandeerd.

Klarna: Achteraf betalen

Wat is Klarna: Achteraf betalen?

'Achteraf betalen' geeft de klant de mogelijkheid om binnen 14 dagen te betalen. Zodra de bestelling verzonden is ontvangt de klant de factuur via Klarna. De daadwerkelijke betaling regelt de klant zelf met Klarna.

Afspraken over uitgestelde betaling maakt de klant rechtstreeks met Klarna. De uitbetaling is gegarandeerd, mits je de voorwaarden van Klarna naleeft. Hiermee geef je je klant alle vrijheid, zonder het risico te lopen niet betaald te krijgen.

De beschikbaarheid van de verschillende mogelijkheden van Klarna is afhankelijk van de locatie van je klant. Die beschikbaarheid hangt onder andere af van wet- en regelgeving voor uitgestelde betalingen per land. In de praktijk betekent dit dat de verschillende mogelijkheden voor de ene klant wel zichtbaar zal zijn en voor de andere niet, afhankelijk van het land waarin de klant zich bevindt. 'Achteraf Betalen' is beschikbaar voor klanten uit Nederland, Oostenrijk, Duitsland en Finland.

Creditcard

Wat zijn creditcards?

Wereldwijd worden de meeste online aankopen betaald met creditcard. Kaarthouders kunnen aankopen doen op krediet en betalen later, meestal aan het einde of begin van de maand, het hele bedrag dat ze gedurende maand uitgegeven hebben, terug. De wereldwijd bekende creditcard-bedrijven inspireren vertrouwen bij klanten en consumenten, en doorgaans bieden ze uitgebreide kopersbescherming en -verzekering, wat resulteert in meer conversie voor winkeliers. Wanneer je betalingen via creditcard accepteert in je webshop kun je betalingen ontvangen uit de hele wereld.

Mollie ondersteunt alle belangrijke globale en gelokaliseerde creditcardmerken. Momenteel ondersteunen we Visa, Mastercard, waarmee klanten zowel globaal als lokaal bediend kunnen worden. Alleen Visa heeft al 2,5 miljard kaarten in circulatie en wordt gebruikt in meer dan 200 landen. In totaal verwerkt Visa wel 109 miljard transacties per jaar.

Hoe werkt betalen via creditcard?

Betalen met een creditcard is erg makkelijk. Het enige dat klanten hoeven te doen is hun kaartgegevens invullen en de betaling autoriseren. Met behulp van onze Recurring API is het ook mogelijk om one-click betalingen, gespreide betalingen en andere complexe betaalstructuren te faciliteren via creditcard.

Apple Pay

Apple Pay live in Nederland

ING heeft op 11 juni 2019 Apple Pay live gezet. Alle particuliere klanten van ING kunnen nu met hun iPhone betalen in winkels waar je ook al contactloos kan betalen. Dat is al bijna overal en eind van 2019 zal elke pinautomaat contactloos geschikt zijn. Klanten van ING schrijven zich eenvoudig in via de mobiel bankieren app en kunnen binnen een paar minuten aan de slag met de nieuwe dienst van Apple. Je kan meerdere ibans toevoegen. Creditcards en zakelijke rekeningen zijn nog niet geschikt.

Apple Pay wat is dat eigenlijk?

De nieuwe dienst van Apple is de betaalmethode van Apple en de enige manier om met je iPhone (vanaf de iPhone 6) te betalen bij fysieke winkels bij contactloze betaalautomaten. Je kan ookde dienst ook online en ‘in app’ gebruiken zoals in de Apps van Uber en AirBnB. De techniek die Apple hiervoor gebruikt is gelijk aan de NFC contactloze technologie. In Nederland betalen veel mensen nu ook contactloos met hun bankpas.

Vrijwel alle Nederlanders hebben van hun banken de contactloze pinpassen ontvangen en kunnen bij contactloze pinautomaten simpel en snel betalen. Je betaalt eenvoudig en snel door je pinpas of creditcard tegen het pinapparaat te houden. Bij bedragen onder de € 25 is de betaling direct voltooid en bij hogere bedragen moet je nog je pincode invoeren om de betaling te bevestigen.

Betalen met Apple werkt hetzelfde maar dan met je iPhone. Je houdt bij een betaling je iPhone tegen de contactloze betaalautomaat aan en bevestigd met een vingerafdruk of face id. Bij een online of ‘in app’ betalingen klik je op het icoontje en bevestig je met je vingerafdruk of face id. In je mobiel bankieren app van ING en in Apple Wallet zijn de meest recente transactie terug te vinden. Zo hou je een overzicht van je uitgaven. In Apple Wallet en de ING  mobiel bankieren app beheer je ook de verschillende pinpassen en creditcards.

PayPal

Wat is PayPal?
PayPal is een bedrijf dat zich bezig houdt met het faciliteren van online betalingen. Het bedrijf heeft heeft een betaalmethode ontwikkeld waarmee klanten met 1 click het proces kunnen afronden, de zogenaamde One-Click-Buy transactie. Ook wel ‘Express-Check-Out’ genoemd. De consument hoeft slechts zijn e-mail adres en wachtwoord in te vullen en de transactie te bevestigen. PayPal zorgt voor de betaling en incasseert het verschuldigde bedrag van de bankrekening, creditcard of het tegoed van de rekeninghouder. Het bedrijf is een beursgenoteerde organisatie en een sterk groeiend online betaalmiddel. Er zijn in de Benelux meer dan 5 miljoen rekeninghouders. PayPal biedt aangesloten ondernemers een platform om promotie te maken voor producten en diensten en brengt zo consumenten en bedrijven met elkaar in contact. Voor deelname aan dit platform zijn geen kosten verbonden.

Onderzoeken van PayPal geven aan dat webshops hun omzet met meer dan 10% kunnen verhogen door het toevoegen van deze betaalmethode. Het is wat ons betreft een goede toevoeging aan je webshop en geeft je direct de mogelijkheid betalingen te accepteren van klanten uit het buitenland. Het bedrijf is zeer innovatief en wil de manier waarop wij met zijn allen on en offline betalen verbeteren.



Bancontact

Wat is Bancontact?

Bancontact is de Belgische marktleider in elektronische betalingen. Omdat Bancontact meer doet dan alleen online betalingen, maar bijvoorbeeld ook pintransacties in winkels, is het een vertrouwde naam in België als het om betalen gaat. Als gevolg hiervan blijft het aantal mensen dat online betalingen uitvoert via Bancontact groeien. Ook de hoogte van het gemiddelde bedrag per transactie groeit.

Een consument beschikt over een fysieke kaart die gekoppeld is aan een Belgische bankrekening. Er zijn meer dan 15 miljoen Bancontact-kaarten in omloop, die worden uitgegeven door 20 Belgische banken. Bancontact verwerkt zo'n 150.000 online transacties per dag. Door het aanbieden van Bancontact als betaalmethode profiteer je dus van een groot aantal gebruikers, dat bovendien blijft groeien.

Betalingen via Bancontact zijn gegarandeerd en worden direct bevestigd, de betaling kan dus niet worden teruggedraaid door de consument. Bovendien zijn betalingen via Bancontact altijd 3D-secure beveiligd. Dit maakt de betaalmethode bijzonder geschikt voor webshops. In 2015 werd de app van Bancontact geïntroduceerd, waardoor online betalen nog makkelijker is geworden voor de Belgische consument.

Als je je omzet wilt laten groeien in België, mag Bancontact niet ontbreken.

Wat is SEPA-overboeking?

 

SEPA staat voor Single Euro Payments Area. Het werd geïntroduceerd door de Europese Raad om het betaalverkeer in Europa te vereenvoudigen. Met SEPA kunnen overboekingen gedaan worden van iedere Europese betaalrekening naar iedere andere Europese betaalrekening. Betalen via overboeking is een vertrouwde en veilige manier voor consumenten om online aankopen te betalen. Via internetbankieren kan het bedrag heel simpel overgeboekt worden. SEPA-overboekingen worden ondersteund in 34 landen. Nederland, België, Frankrijk, Duitsland en Polen hebben allemaal een hoog percentage online shoppers die hun aankopen betalen via SEPA-overboeking.

De Europese Unie heeft de SEPA-standaarden ontwikkeld om overboekingen van euro's te stroomlijnen. Hiervoor zijn consistente en uniforme bankrekeningnummers, IBAN, ingevoerd. De gestandaardiseerde bankrekeningnummers zorgen ervoor dat internationale overboekingen sneller verwerkt kunnen worden en geen bijkomende kosten met zich meebrengen. Hierdoor kunnen bedrijven en winkels klanten bereiken over heel Europa. Voor consumenten bestaan de voordelen uit een grote, internationale toegankelijkheid van winkels, snelle transacties en lage transactiekosten.

 

 

Hoe werkt een SEPA-overboeking?

Wanneer klanten willen betalen via een SEPA-overboeking ontvangen ze de betaalgegevens direct op hun scherm of per e-mail. Vervolgens maken ze het bedrag over vanuit hun online bankomgeving, wanneer het ze het beste uitkomt. In plaats van handmatig de betaalgegevens over te moeten schrijven, bieden wij de mogelijkheid een QR-code te genereren waarmee de betaling voldaan kan worden via een app. Dit verlaagt de kans op fouten omdat de betaalgegevens na het scannen klaarstaan in de app.

Mocht de klant geen gebruikmaken van een QR-code en per ongeluk een fout maken bij het invullen van de betaalgegevens, dan storten wij de transactie automatisch terug naar de klant.

Het verwerken van een overboeking duurt doorgaans enkele werkdagen. Door middel van directe terugkoppeling zorgen wij ervoor dat je altijd op de hoogte bent van de status van betalingen, waardoor je bestellingen sneller kan verwerken. Hierdoor hoef je ook zelf niet meer te controleren of betalingen al binnen zijn.

 

SOFORT banking

Wat is SOFORT Banking?

SOFORT Banking is een Europese betaalmethode waarmee betalingen en donaties gedaan kunnen worden zonder dat consumenten extra accounts aan hoeven te maken. Consumenten loggen bij SOFORT Banking in met de gegevens die ze gebruiken om in hun eigen online bankomgeving in te loggen. Vanuit hier kunnen ze rechtstreeks geld over te maken van hun eigen betaalrekening. SOFORT Banking is TÜV gecertificeerd, dit garandeert dat het een veilige methode is om betalingen mee te voldoen.

SOFORT Banking is beschikbaar in 8 Europese landen. Hiermee is het de ideale betaalmethode om consumenten over heel Europa te bereiken, waarmee conversies verhoogd worden. SOFORT Banking is beschikbaar in Duitsland, Oostenrijk, Nederland, Zwitserland, Italië, Spanje, België en Polen. Het werkt met de meeste consumenten banken uit deze landen.

Meer dan 35.000 webshops hebben SOFORT Banking al als betaalmethode geïntegreerd in hun webshop en er worden maandelijks meer dan 2 miljoen transacties via SOFORT Banking voldaan. Meer dan 20 miljoen consumenten over heel Europa geven de voorkeur aan betalen via SOFORT Banking.

Hoe werkt SOFORT Banking?

Wanneer klanten kiezen om via SOFORT Banking te betalen, worden ze doorverwezen naar de online bankomgeving van SOFORT Banking. Hier kiezen ze hun land van herkomst en hun bank. Ze loggen in met de gegevens die ze ook gebruiken voor hun eigen online bankomgeving en krijgen een overzicht van hun rekeningen te zien. Daarna kiezen ze vanuit welke rekening ze de betaling willen voldoen. Wanneer de betaling is bevestigd, worden klanten teruggestuurd naar de website. De winkelier ontvangt direct terugkoppeling over de status van de betaling.

KBC-betaalknop

Wat is de KBC/CBC-Betaalknop?

De KBC/CBC-Betaalknop is een online betaalmethode voor de klanten van de KBC en CBC, samen de grootste bank van België. KBC richt zich op Vlaanderen en CBC op Wallonië. De banken bieden hun klanten een betaalknop aan waarmee gemakkelijk en snel online betaald kan worden. Via de KBC/CBC-Betaalknop betalen klanten hun online aankopen vanuit hun eigen vertrouwde online bankomgeving. Betalingen worden direct verwerkt en zijn gegarandeerd wanneer voldaan. Klanten kunnen ze niet meer terugvorderen.

Naast een veilige en gegarandeerde betaalmethode, bieden de KBC en CBC hun klanten de mogelijkheid om bedragen tussen de 50 en 1.250 euro achteraf te betalen, wat conversies verhoogd. Klanten kunnen vervolgens zelf kiezen wanneer het bedrag van hun rekening afgehaald wordt, maar winkeliers hoeven hier niet op te wachten, die krijgen direct uitbetaald.

Hoe werkt de KBC/CBC-Betaalknop?

Wanneer klanten de KBC/CBC-Betaalknop als betaalmethode kiezen, selecteren ze vervolgens de eigen bank, KBC of CBC. Klanten worden dan doorgestuurd naar de vertrouwde online bankomgeving, waar de betaalgegevens al klaarstaan. De klant heeft dan de keuze om de betaling te bevestigen met een kaartlezer of door de betaling over te nemen met de app door een QR-code te scannen. De betaling is gegarandeerd zodra bevestigd, waardoor bestellingen direct verwerkt kunnen worden.

Belfius betaalknop

Wat is de Belfius Pay Button?

Belfius is een van de grootste banken van België. Met de Belfius Pay Button voorziet de bank haar klanten van een eigen betaaloplossing. Consumenten met een Belfius-rekening kunnen gebruik maken van de Belfius Pay Button om directe betalingen te doen vanuit Belfius Direct Net, het online bankproduct van Belfius, of via de app. Betalingen die gedaan worden via de Belfius Pay Button zijn gegarandeerd en kunnen door de klant niet teruggedraaid worden. Hierdoor is het een zeer geschikte betaalmethode voor webshops en hun klanten, omdat bestellingen direct verwerkt kunnen worden wanneer de betaling voldaan is.

Meer dan een miljoen Belfius-klanten gebruiken het online bankproduct Belfius Direct Net en kunnen zodoende de Belfius Pay Button gebruiken als betaalmethode. Dit maakt dat de Belfius Pay Button een waardevolle toevoeging is aan je checkout wanneer je zaken doet in België of van plan bent naar België uit te breiden. Belgische klanten zien de Belfius Pay Button als een betrouwbare betaalmethode.

Hoe werkt de Belfius Pay Button?

Bij een betaling via de Belfius Pay Button kan de consument de betaling voldoen via internetbankieren of de smartphone app. Bij betaling via de app wordt een QR-code gescand, waarmee de betaalgegevens direct ingevuld worden en de transactie alleen nog maar verstuurd hoeft te worden. Via Belfius Direct Net gebruikt de klant een kaartlezer om de betalingen te bevestigen. Wanneer de betaling bevestigd is, kan de bestelling direct verwerkt worden omdat uitbetaling gegarandeerd is.

ING Home’Pay

Wat is ING Home'Pay

ING België is een van Belgiës grootste banken. Met Home'Pay hebben ze een toegewijde betaalmethode gemaakt voor hun eigen klanten, zowel consumenten als zakelijke klanten. Met Home'Pay kunnen degene die een Home'Bank of Business'bank online zichtrekening hebben, veilig online betalen, zonder een creditcard nodig te hebben. Ze gebruiken hiervoor hun eigen vertrouwde online bankomgeving. Omdat betalingen direct vanuit de zichtrekening van de consument voldaan worden, zijn betalingen gegarandeerd wanneer voldaan. Hiermee is Home'Pay veilig en betrouwbaar voor zowel koper als verkoper.

ING België telt 2,5 miljoen klanten die in aanmerking komen voor het onlinebankingproduct en dus ook Home'Pay kunnen gebruiken. Verder kan België een waardevolle toevoeging zijn aan je afzetmarkt: in 2016 zag de Belgische e-commercemarkt een omzet van 9 miljard euro en was het de snelst groeiende e-commercemarkt van Europa. De vooruitzichten voor de komende jaren zijn even positief. Met een volledig aanbod van Belgische betaalmethoden kun je optimaal profiteren van deze groeiende markt.

Hoe werkt ING Home'Pay

Voor consumenten is betalen met Home'Pay erg makkelijk. Ze selecteren de Home'Pay betaalmethode in je winkel of app en loggen dan met de ING Card Reader in op hun Home'Bank of Business'bank omgeving. De verbinding gaat via de beveiligde verbinding van de online bankomgeving en is dus 100% veilig. Ze selecteren de rekening waarmee ze willen betalen en hoeven daarna alleen nog maar de gegevens te controleren en de betaling te autoriseren. Wanneer het proces is afgerond, is betaling gegarandeerd en kan de verkoper dus direct doorgaan met het verwerken van de bestelling.


Artikel 15 - Betaling

  1. Voor zover niet anders is bepaald in de overeenkomst of aanvullende voorwaarden, dienen de door de consument verschuldigde bedragen te worden voldaan binnen 14 dagen na het ingaan van de bedenktermijn, of bij het ontbreken van een bedenktermijn binnen 14 dagen na het sluiten van de overeenkomst. In geval van een overeenkomst tot het verlenen van een dienst, vangt deze termijn aan op de dag nadat de consument de bevestiging van de overeenkomst heeft ontvangen.
  2. Bij de verkoop van producten aan consumenten mag de consument in algemene voorwaarden nimmer verplicht worden tot vooruitbetaling van meer dan 50%. Wanneer vooruitbetaling is bedongen, kan de consument geen enkel recht doen gelden aangaande de uitvoering van de desbetreffende bestelling of dienst(en), alvorens de bedongen vooruitbetaling heeft plaatsgevonden.
  3. De consument heeft de plicht om onjuistheden in verstrekte of vermelde betaalgegevens onverwijld aan de ondernemer te melden.
  4. Indien de consument niet tijdig aan zijn betalingsverplichting(en) voldoet, is deze, nadat hij door de ondernemer is gewezen op de te late betaling en de ondernemer de consument een termijn van 14 dagen heeft gegund om alsnog aan zijn betalingsverplichtingen te voldoen, na het uitblijven van betaling binnen deze 14-dagen-termijn, over het nog verschuldigde bedrag de wettelijke rente verschuldigd en is de ondernemer gerechtigd de door hem gemaakte buitengerechtelijke incassokosten in rekening te brengen. Deze incassokosten bedragen maximaal: 15% over openstaande bedragen tot € 2.500,=; 10% over de daaropvolgende € 2.500,= en 5% over de volgende € 5.000,= met een minimum van € 40,=. De ondernemer kan ten voordele van de consument afwijken van genoemde bedragen en percentages